Elxan Zal Qaraxan
(Elxan Zal Qaraxanın yeni yazdığı “Romanın Turan tarixi” əsərindən
Romalılar onları Etrusci, Tusci, tirren, yunanlar Τυρσηνοί, Τυρρηνοί adlandırırdı. Lesboslu Gelanikin məlumatına görə isə etrusklar özlərini Rasena adlandırırdılar. Etrusk mətnlərində Rasena ilə yanaşı rasna ifadəsinə də rast gəlinir. Elm adamları arasında Rasena kəlməsinin əslində Arsenadan törədiyi də bildirənlər var. (A. Trombetti, F. Ağasıoğlu). Etrusklar barədə məlumat verən əksər antik müəlliflər onların Apenninə gəlmə olduqlarını, bu ərazilərə bir xalq olaraq köç etdiklərini söyləyirlər. Tarixi təcrübə göstərir ki, belə “xalqlar köçünün” məkanı və istiqaməti təsadüfi seçilmir, adətən böyük köç zamanı qohum xalqların yaşadığı ərazilərə üstünlük verilir, əks halda bu əraziləri zəbt edilən xalqlarla ölüm-dirim savaşına gətirib çıxarardı və onlardan birinin məhv olması ilə nəticələnərdi; etruskların Apenninə köçü ilə bağlı bütün mənbələrdə belə məlumata rast gəlinmir. Tutduqları ərazilərdə yerli əhalini ucdantutma məhv edən yunan tayfalarından fərqli olaraq, etruskların əsrlərlə hegemonluq etdiyi ərazilərdə yerli italik xalqlar, o cümlədən latınlar da yaşayışlarını sürdürmüşlər, yəni etrusklar da digər türk xalqları kimi başqa xalqlara qarşı soyqırım siyasəti yürütmürdülər. Yunan işğalından öncə Pelasgiya adlanan Elladada isə pelasq əhalisindən yalnız mifə çevrilən xatirələr qalmışdır.
Öncə qeyd etdiyimiz kimi, bir çox antik müəlliflər köçəri adlandırdıqları pelasklarla etruskları qohum xalqlar sayırdılar. Etrusklar Apennin yarımadasına köç edib dövlət qurduqdan sonra yunanlar tərəfindən torpaqlarından qovulan və Apennində məskunlaşan pelask tayfaları etrusk tayfalar birliyinə daxil olmuş, 12 bəylik sistemində öz yerlərini tutmuşlar.
Etruskların mənşəyinə gəlincə, bu məsələdə araşdırmaçılar arasında heç zaman vahid bir fikir olmayıb. Antik müəlliflərin etrusk cəmiyyətinin strukturu barədə müasir anlamda heç bir anlayışları yoxdur, biz bunu onların etrusklar barədə verdiyi məlumatlardan bilirik, yeni dövrün alimlərinə və yazarlarına gəlincə isə onlar bununla bağlı coxsaylı fərziyyələr və nəzəriyyələr irəli sürmüşlər. “Şimal nəzərriyasinin” müəllifi N. Frere etruskların Kiçik Asiyadan gəlmələrini az inandırıcı sayır, Şimali İtaliyanın Alp hövzəsi tayfaları olan retlərdən olduqlarını bildirirdi. B. Nibur şimal nəzəriyyəsini müdafiə etməklə bərabər tirrenləri və etruskları (tuskları) iki ayrı xalq sayırdı. Onun fikrincə tirrenlər qədim zamanlardan Tibr və Arno çayları arasında yaşamış, Şimali İtaliyadan gələn etruskların tirrenlərə və umblara qalib gələrək 12 şəhər birliyinin qurucuları olduqlarını bildirirdi. K. Müller pelasklarla eyniləşdirdiyi tirenlərin Anadoludan (Lidiyadan) İtaliyanın Tarkviniya rayonuna gəldiklərini, burada retlərlə birləşərək etrusk etnosunu əmələ gətirdiklərini ehtimal edirdi. Belə demək olar ki, etruskların mənşəyi ilə bağlı fərziyə və ehtimalların sayı elə onları bildirənlərin sayı qədərdir. Öz tərəfimizdən onu da əlavə edək ki, Türkiyə alimi Adilə Ayda etruskların əcdadlarını saklara və iskitlərə, azərbaycanlı alim alim Çingiz Qaraşarlı kimmerlərə, ingilis İsaak Taylor qədim türklərə aid edir.
Etruskların İtaliyaya köç etdikləri dövrdə, Lidiyada, Anadoluda və ümumən Midiyadan başlayaraq bütün yaxın Şərqdə iskitlərin və kimmerlərin hegemonluq zamanları idi və Roma tarixçisi P. Melanın (I əsr) məlumatına görə iskit xalqları arasında türk adlı tayfa da vardı, yəni etruskların türk mənşəli olduqlarını iddia etmək yalnız patriotik duyğulardan deyil, həm də elmi bilgilərdən qaynaqlanır.
Alman alimi Vilhelm Brandenşteyn də etruskları Mərkəzi Aziya kökənli sayır, yəni onları köçəri sivilizasiyaya aid edir. O, II Türk Tarix Konqresindəki məruzəsində onların mənşələri ilə bağlı maraqlı mülahizələr ortaya qoyur: “Etrusklar naməlum səbəblərdən buradan (Orta Asiyadan) Anadoluya gəldilər. Onlar III minilliyin sonlarına doğru buraya gələrək Qara dənizin şərq sahillərinə çəkildilər. Təxminən II minilliyin əvvəlində, yəni o dövrdə Hettlərin Anadoluya girməsi ilə bağlı baş vermiş xalqlar köçü ilə əlaqədardır. Əslində etrusklar qərbə, təxminən indiki Samsun ətrafına gəldilər və bir-iki əsr sonra buranı tərk etməyə məcbur oldular. Onlar köçlərini qərbə doğru davam etdirərək Anadolunun qərb sahillərində məskunlaşdılar. Bir-iki əsr sonra yeni hadisələr etruskları buranı da tərk etməyə məcbur etdi. Bu hərəkət zaman baxımından Hittit İmperatorluğunun dağılması ilə bağlı olmalı idi. Etrüsklər qərbə doğru köç etməyə davam edirdilər”.
Bu gün əldə olan materiallardan çıxış edərək cəsarətlə demək olar ki, etruskların Apennində saldıqları ilk şəhər Tarkonun başçılığı ilə salınan Tarkviniyadır, Etrusk dövlətində hakim zümrə isə “Tarkue”-Tarklar tayfası idi və dövləti əmələ gətirən 12 şəhərdən biri Tarkviniya, etruskca Tarknı adlanırdı. Şəhər - dövlətlərin və Federasiyanın dini-siyasi başçıları olan Lukumonlar (Ulukamlar) da yalnız bu zümrənin içərisindən çıxırdı. Antik dövrün böyük şairi Vergilius məşhur “Eneida” əsərində etruskları prins Eneyin başçılığı altında Troyadan köç edənlərin xələfləri kimi təqdim edir. “Eneida” da Tarchon prins Eneyin əshabələrindən biridir. (Vergili. Aeneid. X. 290–300). Etruskların və romalıların Eney və Troya ilə bağlılıqları barədə Vergilidən başqa digər antik müəlliflərin yazılarında da etruskların və Roma şəhərinin təməlini qoyanların troyalılar və Eneylə bağlı məlumatlara rast gəlinir. Bizim üçün bu məlumatların ən maraqlılarından biri Orta əsrlərdə, 1222–25-ci illərdə Skandinaviya miflərini qələmə alan İslandiyalı Snorri Sturluson yazılı mənbələrdə ilk dəfə olaraq etruskların Apennin yarımadasına köç etdiklərini, Troya şəhərini Türk ölkəsi adlandırması və dövlətin, yəni Troyanın 12 kiçik dövlətlərdən təşkil olunduğunu qeyd etməsidir. Bunu köçəri sivilizasiyaları araşdırdığımız zaman sıx-sıx qarşılaşdığımız, hər birinin müstəqil bəyi olan 12 tayfanın birliyi kimi də anlamaq olar. Biz S. Sturlusonun “Kiçik Edda” əsərindən öyrənirik ki: “Yerin mərkəzinə yaxın böyük şöhrət qazanmış şəhər inşa edilmişdi. O, həmin zamanlar Troya adlanırdı, indi Türklər ölkəsi (Turkland) adlanır... Orada 12 dövlət və bir ali rəhbər vardı. Hər dövlət geniş torpaq ərazilərinə malik idi. Troyada 12 idarəedici hakim hökm edirdi. Bu hakimlər insana məxsus xüsusiyyətlərə görə Yer üzərində nə zamansa yaşamış insanlardan çox üstün idilər”. Hansısa qədim qaynağa söykənən S. Sturluson bu ərazini Turkland -Türklər ölkəsi adlandırır və Skandinaviya allahları Asların bu soydan olduqlarını bildirir. O, Skandinaviya panteonunun başçısı Odinin Troyadan köç edərək şimala gəldikdən sonra orada türklərə uyğun qanunlar (törələr) tətbiq etdiyini qeyd edir. S. Sturlusonun məlumatına görə, Turklandın, yəni türklər ölkəsinin nümayəndəsi Odin skandinaviyalıların tanrısı səviyyəsinə yüksəldikdən sonra orada yeni qanunlar qoydu: “O, orada, Troyada mövcud olan qanunlar tətbiq etdi. O, şəhərdə hökm etmək üçün 12 hakim təyin etdi, əvvəllər Troyada olduğu kimi, türklər üçün məqbul olan qanunlar qoydu”. Yəni XII əsrdə yaşamış island keşişi Snorri Sturluson üçün Asqardda tanrı səviyyəsinə yüksəldilənlərin troyalı və türk mənşəli olduları, yaşadıqları Asqard şəhərində türk qanunlarının hakim olması qəbul olunmuş məsələdir, onun bununla bağlı heç bir şübhəsi yoxdur. Biz onun bu məlumatı yazarkən hansı qaynaqlara dayandığını bilmirik, amma yaxşı bilirik ki, onun qələmə aldığı kitablar çağdaş Qərb ədəbiyyatı və kinosunun təbliğ etdiyi mifologiyanın ana sütununu təşkil edir. Çağdaş Qərb ədəbiyyatı və Hollivud filmlərinin əsas aparıcı süjetləri Aslar və Asqard barədədir. Bu əsərlərdə yalnız Asqard tanrılarının Troya və türklərlə bağlılığı məsələsi qabardılmır. Bir maraqlı məqam da budur ki, Skandinaviya panteonunun başçısı Odinin babasının adı Buridir. Buri qədim türk dilində qurd, canavar deməkdir, yəni Odin də etrusk tarkları və türklər kimi Qurd nəslindəndir. Türk və german runik yazılarının heyrətamiz oxşarlığı da onların hər ikisinin eyni bir kökdən qaynaqlandığını göstərir.
S. Sturlusonun fikirləri ilə oxşar fikirlərə biz görkəmli İsveç alimi Sven Lagerbringin 4 cildlik “Svea Rikes Historia” – İsveç reyxinin tarixi (1769–83) əsərində də rast gəlirik. Qədimdən Orta əsrlərə qədər İsveç tarixini yazan müəllif, Odin və yanındakıların türk mənşəli olduğunu söyləyir: “Qədim rəvayətlərimizdə deyilir ki, qədim İsveç dilini Odin (Oden, Voden) gətirib. Oden, Hervarar saqasının birinci hissəsində Tirkiar (türklər) və Asiemaen (Asiyalılar, Asiyalı adamlar) kimi təqdim edilən böyük bir kütlənin lideri idi. Are Frode də eyni rəvayəti qeyd edir, burada göstərilən nəsil səcərəsində Odenin oğlunun adının Yngve Tirkia Kongr olduğunu söyləyir. Sturlessonun Ynglinge saqasının V fəslində Odinin çoxlu mülkləri olduğunu bildirir və Turklanddan başlayan yolçuluğunu ətraflı izah edir. Onun yazdığına görə, Türklər uzun müddət Xəzər dənizinin və Qafqaz dağlarının şimalında geniş torpaqlara sahib olublar. “Asların (asiyalılar) harada yaşadığını sənədləşdirməyə ehtiyac yoxdur. Ptelemaeus (Ptolemey) onları Don (Tanais) çayının şərqində, bu bölgələrdə yerləşdirir. Sturlesson da bunu təsdiqləyir. Onun Oden və doğulduğu yer haqqında Latın yazıçılarından məlumat aldığını göstərən heç bir sənəd yoxdur. Bütün türklər bir çox digər qohum xalqlar kimi köçəri idilər. Çox güman ki, buna görə də onları “gəzərgə – köçəri” mənasını verən ibranicə scut (lat. vaqari) sözündən çıxış edərək Skyther (iskitlər) adlandırıblar. Bütün ölkəni yunanlar və romalılar Scythia adlandırırdılar” ….
Etruskların mənşəyindən söhbət düşərkən Tark və Tarkon adlarından danışmamaq mümkün deyil. Vergilinin “Eneida”sından bildiyimiz kimi, Troyanı tərk etdikdən sonra Eneyin əshabələri arasında Tarkon adlı bir qəhrəman olub və o Eneylə bərabər yeni vətən torpaqlarının ram edilməsində əsas iştirakçılardandır və tanrıça Herkle ilə bərabər etruskların əcdadlarından hesab olunur. “Tarkue” və “Tarkon” məvhumlarının antik zamanlardan bu yana etrusk mövzusundan bəhs edən müəlliflərin düşüncələrini həmişə məşğul etdiyi də yaxşı məlumdur. Bu terminin varlığının özü belə ondan bəhs edən müəlliflər üçün həmişə müəmma xarakteri daşıyıb. İtalyalı Z. Mayane “Etrusklar danışmağa başlayır” kitabında yazır: “Beləliklə, özlərini rasena (arsena) adlandıran “turşalar” ilk dəfə İtaliyada e. ə. VIII–IX əsrlərdə göründülər və Anadolu sivilizasiyası ilə bağlı bür çox yeni elementlər gətirdilər. Bunlar rituallar və məzar arxitekturası, incəsənətdə yeni motivlər, Şərq dəbdəbəsi, həmçinin yaranması yalnız ticari əlaqələrlə izahı mümkün olmayan “Tarkon” adıdır”. Antik müəlliflərin məlumatlarında və tapılmış yazı nümunələrində qeyd olunan etrusk əsilzadələrinin və hökmdarlarının əksəriyyətinin adlarının və titullarının tərkibində “Tarkue” və “Tarkon” komponentləri var. Etruriyanın kahin başçıları Lukumunlar (Ulukamlar) da “Tarkue” və “Tarkon” larla sıx bağlı idilər.
Etrusk cəmiyyətinin bütün sahələrində (dini, siyasi və məhkəmə) hakim olan Lukumonlar Mağaraya bənzər sakral simvolun-Mundusun qoruyucuları idilər və dini ayinlər zamanı başlarına Qurdu simvolizə edən papaq qoyurdular. Rəsmlərdə və freskalarda etrusk tanrısı olan Ayta da Qurd skalpı şəklində baş geyimi ilə təsvir olunur. Bir məzar freskasında Ayta ilə cütlük təşkil edən Fersu (bəzi mətnlərdə o Fersifay kimi göstərilir və Aytanın qadını kimi təqdim olunur) Qurdla bir yerdə təsvir olunur. Sonralar romalıların etrusklardan əxz etdikləri, hər il fevralın 14 - də keçirilən Lupakali adlandırdıqları bayram törənləri də Qurdun şərəfinə düzənlənirdi. (Lupa latınca Qurd deməkdir). Bu bayramda təşkil olunan lupus-hirkus (qurd-keçi) oyunları bu gün də bir çox türk xalqları tərəfindən keçirilən gögpar (gögbörü) oyunları ilə eyniyyət təşkil edir. Qurd Etruriyada müqəddəs varlıq sayılırdı və etrusklar Qurdun şərəfinə heykəl də ucaltmışdılar. Romalılar Veya şəhərini işğal edəndən sonra bu heykəli Romaya apardılar və indi Kapitoli təpəsindəki məşhur “Əmizdirən Qurd” heykəli həmin heykəldir. Romalılar oraya sadəcə qurdun döşlərini əmən iki uşaq heykəlciyi (Romul və Remel) əlavə etmişlər.
Bu komponentlərdən - etruskların özlərini “Arsena” adlandırmasından, özünü arsena adlandıran xalqa Tarkların rəhbərlik etməsindən, əcdadlar mağarası Mundus və Qurd simvollarına müqəddəs münasibətdən çıxış edərək, biz dünya xalqları və mədəniyyətləri arasında bunlarla uyğunluqlar aramağa çalışdıq. Əldə olan yazılı mətnlərdən çıxan məlumatları tutuşdurduqda önümüzə belə bir gerçəklik çıxır: Apennin yarımadasından çox-çox uzaqda, Uzaq Şərqdə, Altay dağları çevrəsində Aşina boyundan olan və özlərini Türklər (göytürklər) adlandıran bir xalqın qurduğu dövlət olub, onların hakim sülaləsi Aşina-Arsina adlanıb və bu dövlətdə də Qurd və Əcdad Mağarası kultu müqəddəs sayılıb.
Böyük Türk kağanlığı adlanan və tarixə öz dərin damğasını vuran bu dövlət dünya səhnəsinə etruskların Apennində “qeyb olmasından” bir neçə əsr sonra, V əsrdə ortaya çıxıb. Onlardan miras qalan yazılı abidələrdən görürük ki, bu dövləti quran xalq özünü Türk (bəzən də “türk-sir”) adlandırıb. Özünəməxsus əlifbası olan bu xalq özündən sonra yazılı mətnlər qoyub və əsasən daş lövhələr üzərində qalmış bu mətnlərdə türk məvhumuna dəfələrlə rast gəlinsə də, çox qəribədir ki, hakim sülalə olan Aşina adına hələlik rast gəlinmir.
Amma Aşina adına biz Daş Kitabələrdə olmasa da, Çin səlnamələrində qeydə alınan Dişi Qurdla bağlı iki əfsanədə rast gəlirik. Nə antik müəlliflər, nə də Çin mənbələri Arsena\Asena etnikonunun etimologiyası ilə bağlı heç bir məlumat verməmişlər. Türk runik yazılarında isə hakim zümrə türk və türk-sir adlandırılır. Çin səlnamələrindən başqa Aşina adına türk xaqanı Taspar xanın şərəfinə yazılmış soqdi dilli bir məzar yazısında da rast gəlinir. Bu, daş abidə üzərində həmçinin Qurd təsviri də var.
ABŞ alimi Kristofer Berkvis (Christopher Beckwith) VI əsr Bizans (Şərqi Roma) müəllifi Menandrın bir mətnində Arsila (Άρσιλας) ifadəsinin işləndiyini və onun türk sülalə adı Aşina\Arsinanın təhrif forması olduğunu bildirir. Menandr burada Bizans imperatorunun səfiri Valentinin türk şahzadəsi Türksanfın (Yabgu kağan İsteminin oğlu) ordugahına səfərini təsvir edir.
Qədim Çin mənbələrində də Böyük Türk Xaqanlığını və ya Göy Türklər dövlətini qurmuş sülaləni Aşina adlandırırlar. Çin sülalə xronikası “Suy şu” (Suīshū) onlar barədə yazır: “Tuçzüe” lər Pinlanın qarışıq “xu”larıdır. Onların soy adı Aşinadır. Şimali Vey imperatoru Tay U-di Tsüy-süyü məhv edəndə (439 il) Aşina, (tayfanın başçısı) 500 ailə ilə jujuların (juan-juanlar) yanına qaçdı. Onlar, (Aşina boyu) nəsildən-nəslə Çinşan (Altay) dağlarının yanında yaşadılar və dəmir emalı ilə məşğul oldular. “Syu-şu” nun bu məlumatından aydın görünür ki, türk (aşina) xalqının tarixi Çinin Şimalında 1000 ildən artıq bir dövrdə varlığını sürdürmüş Hiong-nu (Hun) dövləti ilə sıx bağlıdır (e. ə. 308–460). Hunlar və Hun dövləti, onların fəaliyyət göstərdiyi areal barədə Çin sülalələrinin səlnamələrində xeyli məlumatlar var, Türklərə gəlincə isə, onların Xaqanlığın qurulmasından öncə olan tarixləri ilə bağlı yazılı mətnlərdə bir neçə əfsanə qalıb və ya onları yaxşı axtarmayıblar. Qədim türklərin tarixini rekonstruksiya etməyə çalışan araşdırmaçılar da əsasən bu əfsanələrdən çıxış edirlər. Əfsanələrin nə vaxt, hansı məkanda yaranması ilə bağlı isə hələlik yazılı bəlgə yoxdur, bütün bilgilər çoxməchullu teoremi xatırladan dumanlı mülahizələr şəklindədir və biz bu məchular tapmaq üçün qədim Çin mətnlərinə müraciət edirik.
Qədim Çin səlnaməsi “Suy şu” nun müəllifi oxucularına “aşina” və “türk” (“tuçzüe”) anlayışlarını omonim sözlər kimi təqdim edir: - “onların (türklərin) soy adı Aşinadır”. Yəni müəllif özü üçün yəqin edib ki, türk xalqı “aşina” soyu ətrafında formalaşıb, o bu məlumatı türklərin özlərindən alıb. Bizim araşdırdığımız mövzu - etrusk-prototürk əlaqələri mövzusu üçün də Aşina kəlməsinin etimologiyası böyük əhəmiyyət kəsb edir, çünki bu etnonim bizə Altay dağlarından və Çindən çox-çox uzaqlarda dövlət qurmuş, özlərini Arsina adlandıran etruskları xatırladır. Buna görə onun üzərində bir az geniş dayanmağa dəyər.
Çin səlnamələri “Bey şu” və “Suy şu” da verilən bir əfsanəyə görə, Qərb dənizinin (Sixay) sağ sahilində düşmənlər tərəfindən məhv edilən türklərdən yalnız bir uşaq salamat qalır. Əl-ayaqları kəsilmiş bu uşağı xilas edən bir dişi qurd onu uzaq dağlardakı mağaraya aparır, o böyüyəndən sonra isə ondan on uşaq doğur. Aşina bu uşaqlardan biridir. Əfsanə Daoçu və buddist düşüncəsindən çıxış edən bir çinli inlektual tərəfindən qələmə alınıb və bu məlumatda rasionallıq axtarmaq çətindir. Qədim Çin ənənəsində Xəzər və Aral dənizləri Qərb dənizi adlanırdı, Səlnamədə təqdim edilən əfsanədə söhbət adı və ya totemi Qurdla bağlı olan bir xalqın (tayfanın) düşmənlər tərəfindən soyqırıma uğradılan digər xalqı xilas edib öz içinə almasından da gedə bilərdi. Sonda soyqırıma uğramış xalqın sağ qalan nümayəndələri artıb böyürərək uruk oldu və Aşina\Arşina adını aldı.
Ümumən, Aşina (türk) tayfasının tarixini rekonstruksiya edərkən elmdə kök salmış ənənəvi baxışlardan imtina etmək gərəkliyi yaranır, çünki bu gün hakim olan baxışlara görə, Türk xaqanlığının yarandığı ərazi, türk adlı etnosun tarix səhnəsinə çıxışı yalnız Altay, Cənubi Sibir və Monqolustanla bağlanır. Türklərin sosial təşkilinin spesifik xüsusiyyətləri və türk toplumunun mədəni ənənələri yalnız bu regionun hüdudlarında təqdim olunur. Amma Roma müəllifi Pomponius Mela b. e. I əsrində türklərin Şərqi Avropada iskitlərlə, savromatlar və sarmatlarla yanaşı yaşayan bir xalq olduğunu yazır (Мела I, 19, 116). İskitlər arasında yaşayan tayfalar içində türk adlı tayfanın olması barədə digər antik müəlliflər də yazıblar, bunu ciddi alimlərin demək olar ki, hamısı oxuyub, sadəcə məsələni müəyyən səbəblər üzündən kölgədə saxlamağı üstün tutublar. Herodotun mətnlərində Türk etnonimi yirk (Herodot, IV, 22), Pliniusda Tirk kimi qeyd olunub (Plinius, VI, 19). M. İ. Şafarik, E. Eyxvald, İ. Pototski, A. German, Z. İ. Yampolski, A. Krımski kimi görkəmli tədqiqatçılar Herodot və Pliniusun əsərlərində qeyd olunan yirk və tirk etnonimlərinin əlyazmaçılar (mirzələr) tərəfindən təhrif olunmuş turk\türk etnonimi olduğunu bildirirlər. Fəqət türk adlı xalqın ilk dəfə b. e. VI əsrində Uzaq Şərqdə tarix meydanına çıxması barədə xəbərlər bir elmi doqma olaraq kitabdan-kitaba, monoqrafiyadan-monoqrafiyaya köç edir.
Yazılı mətnlərdə romalıların etrusklardan əxz etdiyi və Çin səlnamələri “Bey şu” və “Suy şu” da verilən əhvalata bənzəyən əfsanənin müxtəlif variantları Roma səlnamələrində də öz əksini tapıb. (məs. Titus Livius. "Ab urbe condita", I, 6). Roma əhvalatının mahiyyəti odur ki, troyalı Eneyin nəslindən olan Reya Silvia savaş tanrısı Marsdan (bəzi mənbələrdən qurdbaşlı tanrı Luperkus) Romul və Rem adlı əkiz uşaqlar doğur. Reya Silviyanın əmisi, alban kralı Amelius əkizləri bir səbətə qoydurub Tibr çayına atdırır. Yəqin ki, o zamanlar Alban krallığında (İtaliya) Çində olduğu kimi körpələrin əi-ayağını kəsmək adəti yox imiş. Axının sahilə çıxartdığı səbəti bir dişi qurd və ağacdələn uşaqların tanrı atasının əmri ilə tapıb xilas edirlər. Qurd uşaqları Luperkal (qurd) mağarasına aparır və onları əmizdirir, ağacdələn isə qoruyur. Sonra əkizləri tapan bir çoban onları öz evinə apapır və onun arvadı Akka Lorensiya Romul və Remili digər on övladı ilə bir yerdə böyüdür. Bu on iki qardaş gələcəkdə Romanın əsasını qoyurlar.
Göründüyü kimi, romalıların etrusklardan (arsinalardan) əxz etdiyi bu əfsanədə də xalqın əcdadı kimi Qurd (burada Mars və ya onun ipostazı Qurd başlı Luperkus) göstərilir. Onu Çin səlnaməsindəki əhvəlatdan fərqləndirən əsas cəhət odur ki, burada doğuran fövqəlqüvvə erkək Qurd-tanrıdır, dişi Qurd yalnız əmizdirmə və qoruma funksiyası daşıyır. Çin səlnaməsindəki əfsanədə isə Dişi Qurd xilas etdiyi oğlandan on uşaq doğur, amma məntiqlə 12 olmalıydı.
Türk xalqlarının buna bənzər başqa bir əfsanəsi də var. Uyğurların qələmə aldığı bir əfsanədə Hun prinsesi Qurddan və ya Qurd başlı tanrıdan uşaq doğur, bu uşaq da böyüyüb türk xalqının əsasını qoyur, burada da qurd-tanrı Roma əfsanəsində olduğy kimi erkək funksiyası daşıyır.
Romada da, Çində də, Uyğur xanlığında da qələmə alınan bu əfsanələrin daha qədim bir mənbədən gəldiyi şübhəsizdir. Təəssüf ki, bu gün əlimizdə “xilasçı qurdla” bağlı etrusk əfsanəsi də yoxdur, hekayətin yazılı mənbələrdə bizə çatan nümunələri etrusk mifinin əsrlər sonra qələmə alınan latınlaşmış variantlarıdır. Kökləri tarixin dərinliklərinə uzanan qurd mifinin izlərinə biz pelasqlarla bağlı məlumatlarda da rast gəlirik, yəqin ki, əfsanə təşəkkül tapdığı dövrdə köçəri cəmiyyətdə Qurd başlı tanrı kultu əhəmiyyətli rol oynayırdı və arsena etnonimi ona şamil olunan epitetlərdən biri də ola bilərdi. Çin səlnamələrində isə, bu etnonim Aşina şəklində qələmə alınıb, çünki Çin heroqlifləri “r” səsini ifadə etmir.
Aşina etimologiyası ilə bağlı bir sıra tanınmış türkoloqlar tərəfindən mülahizələr söylənilib. P. Budberq Aşinanı türk kökənli “aş” - aşmaq, dağı aşmaq feili ilə əlaqələndirir. S. Klyaştorny isə adəti üzrə türklərə dair bütün nailiyyətlərdə olduğu kimi, “aşina” sözünün etimologiyasının kökünü də İran dillərində axtarır, onun xotan mənşəli “asana” - mötəbər mənasını verdiyini qeyd edir.
Rus-Sovet tarixçisi Lev Qumilyov isə bu etnonimin qurd mənası verən monqol sözü “şono” dan yarandığını və onun əvvəlinə Çin dilində ehtiram bildirən “a” suffiksinin artırıldığını ehtimal edir, Aşinanın mötəbər qurd mənasını verdiyini bildirir. Qədim türklər qurdu buri, börü və kasğır adlandırırdılar və bu gün də əksər türk xalqları onu belə adlandırırlar. Çingizxanın mənsub olduğu boy da borçigin\borüçiqin, yəni börütəkin adlanıb və bu soyun Göy Qurdun soyundan olması ilə bağlı əvsanə Rəşidəddin tərəfindən qələmə alınıb. L. Qumilyov dillərində börü və kasqır sözləri olan, Qurdu özlərinə əcdad hesab edən türklərin nədən ona monqol adı qoyduqlarını izah edə bilmir. Qumilyovun börü mənası verən Şono sözünə Çin suffiksi artırması isə bir elmi müəmmadır?
Aşina boyunun rəhbərlik etdiyi Türklər özlərini dişi qurdun nəslindən hesab edirdilər və onların bayraqlarına “altın qurd baş” ı həkk olunmuşdu.34 Çin mənbələri “türk xanı” və “qurd” məfhumlarını sinonim kimi işlədirlər və türk döyüşçülərini fuli - türkcə börü adlandırırdılar.
Öncə qeyd etdiyimiz kimi, Aşina kəlməsinin etimologiyasını araşdıran amerika alimi K. Bekvis VI əsr Vizantiya müəllifi Menandr Protektorun belə bir məlumatını sitat gətirir: “Türklərin qocaman mütləqi-hakimi Arsila (Άρσιλας) adlandırılır”. Berkvis bu məlumatdan çıxış edərək, türk xaqanlarının və hakim zümrəsinin soy adı Arsilanın və Çin mənbələrindən transkripsiya olunan Aşinanın eyni anlam verdiyini bildirir.
Bizim mülahizəmizə görə, Arsena-Asina məvhumu qədim türk mənşəli Arsıl+ena tərkiblərindən yarana bilərdi. Müasir qazax dilində arsıl-qurda, itə, ümumən vəhşi heyvana şamil olunan ucadan hürmək, ulamaq, mırıldamaq mənasını verir. Qədim zamanlarda isə qurda söylənilən epitet ola bilərdi, arsıl - ərsayaq, hünərli. Sonralar İslam və İran mədəniyyətinin dominantlığı dövründə bu epitet arslana (farsca şir, latınca leo) şamil olundu. Arslan sözü də arsıl+an tərkiblərindən ibarətdir və bu gün arsıl-hünərli, an-heyvan kimi izah edilir, yəni “hünərli heyvan”.
Digər ehtimalla Xilasçı Qurd əfsanəsi prototürklər tərəfindən hələ Ön Asiyada yaşadığı dövrdə yaradılıb, oradan Uzaq Şərqə də, Apennin yarımadasına da köç edərək əfsanəni həm şərqdə, həm də qərbdə yayılmasına səbəb olmuşlar. “Ars”, “ers”, “ərş” bir çox semit dillərində səma, göy, məcazi mənada “tanrılar səltənəti” mənasını bildirir. Arsenna isə Ars + an - səmavi varlıq mənasını verir. F. Ağasıoğlu bir çox rəsmlərdə üçbaşlı qurd kimi təsvir olunan romalıların savaş tanrısı Mars (Maris, Mari) etnoniminin buri sözündən yarandığını guman edir. Biz romalıların Lupark adlandırdığı və şərəfinə Lupakali bayramları keçirdikləri tanrının etrusk adını da bilmirik. Bəlkə də Arsena etimologiyası bu tanrıyla bağlıdır, yoxsa etrusk ali kahinləri dini mərasimləri qurd görkəmində keçirməzdilər.
Qədim türklər kimi Etrusklar da qurdu müqəddəs saymış və onu özlərinə totem bilmiş, şərəfinə heykəllər ucaltmışlar. Etrusk rəsmlərində və freskalarında tanrı Ayta qurdbaşlı təsvir olunur. Etrusk kahinləri lukumonlar mərasimlərdə qurdbaşlı papaq qoyurlar. Bu, Qurda olan inancın çox qədimi olduğunu ehtimal etməyə əsas verir. Qurd kultu qədim Ay və Ana Kaha-Ana Mağara kultu ilə bağlıdır və bu kultda Qurdbaşlı tanrı obrazı mühüm yer tutub, biz irəlidə hələ bu barədə söz açacağıq. Həm romalılar, həm də çinlilər tərəfindən qələmə alınan əhvəlatlarda Xilasçı Qurd uşağı mağaraya gətirir. Ola bilər ki, həm etruskların, həm də qədim hunların və türklərin söykənliyi daha qədim bir əfsanə var və o müxtəlif zamanlarda, müxtəlif məkanlarda müəyyən dəyişmələrə uğrayır və bu əfsanədə qurd və mağara obrazları mühüm rol oynayır. Bu əfsanənin izlərinə biz uyğur əlifbası ilə qələmə alınmış “Oğuz kağan” adlı bir mətndə də rast gəlirik. Bu mətndə türklərin əcdadı olan Oğuzu Ay kağanın (Ay Atanın) doğurduğu qeyd olunur. Bir gün isə Oğuz Kağanın çadırına səma işığı şəklində gələn Qurd onun ordusuna Rum səfərində kılavuzluq (öndərlik) edəcəyini bildirir. Rum Romadır, Oğuzu isə əksər türkoloqlar e. ə II–III əsrlə yaşamış Hun hökmdarı Mode ilə eyniləşdirirlər. (A. Bernştam, İ. Biçurin, M. Kazımbek). F. Hirt Mode-Mete adının götürüldüyü Mao-Tun heroqlifinin transkripsiyasını baqatur kimi də oxuyur və A. Bernştam Modenin əslində Oğuz baqatur kimi oxunmalı olduğunu bildirir.
Ad oxşarlığı-Arsena və Aşina (əslində “arsina”, çünki etnonimin yazıya alındığı Çin dilində “r” səsi yoxdur), Əcdad mağarası kultu, Qurd simvoluna sakral inam etrusklar və qədim türklər arasında hansısa uzaq və dərin bir əlaqənin olduğundan xəbər verir. Çin mənbələrinin verdiyi məlumata görə, Türk xaqanlığını hunların içərisindən çıxan Aşina boyundan olan Türklər qurmuşdular. Etrusk cəmiyyətini idarə edən nəsil də mənbələrdə “Tark” lar (Tarkue) adlanırdı. Tarkların və Türklərin inanc sistemlərində, yaşayış və dəfn üsullarında, dillərində və əlifbalarında da inanılmaz bənzərliklər var. Amma türk (runik) və etrusk əlifbalarının müqayisəli analizi bilərəkdən, ya bilməyərəkdən hələ də ciddi bir mütəxəssis tərəfindən aparılmayıb.
Bir çox araşdırmaçılar etrusk və türk dillərində xeyli sayda eyni mənalı oxşar sözlərin olduğunu qeyd edirlər, amma indiyədək Etrusk-Türk (göytürk) əlaqələri ciddi şəkildə araşdırılmayib. Bu məsələdə alimləri əsas qorxudan problem məsafədir, zaman və məkan məsafəsi - Apennin yarımadası harada, Altay və Qobi dağları haradadır? Etruskların formalaşdığı dövrlə Göytürklər zamanı arasında da 1000–1500 illik bir məsafə var. Buna görə elm adamlarının əsas arqumentlərindən biri budur ki, “Etrusk-türk əlaqəsindən danışmaq üçün türkologiya elmi Altay teorisinə istinad edə bilmir, çünki etruskların İtaliyaya Altaydan getməsini ortaya qoya biləcək bəlgələr yoxdur”. Həmçinin etrusklarla eyni dövrdə Ön Asiyada hegemonluq edən iskitlər və kimmerlərlərin etrusklarla əlaqələri barədə də ciddi bir elmi araşdırma olmayıb, amma azərbaycanlı araşdırmaçı Çingiz Qaraşarlının bu yöndə atdığı addımlar bizə böyük ümidlər verir.
Digər Azərbaycan alimi Firudin Ağasıoğlunun Urmu teorisinə görə türklər bir zamanlar Uzaq Şərqə Ön Asiyadan köç etmişlər və müəllif bununla bağlı çox maraqlı elmi dəlillər göstərir. XII əsr müəllifi S. Sturlusonun Kiçik Asiyanı (indiki Türkiyə ərazisini) Turkland adlandırması Firudin Ağasıoğlunun öz mülahizələrində yanılmadığını bir daha təsdiq edir. Əgər prototürklər Ön Asiyadan Uzaq Şərqə göç edə bilirdisə, yaxın Qərbə, Apennin yarımadasına da köç edə bilərdilər. Etruskların və pelaskların timsalında gördüyümüz kimi onlar bunu etmişlər.
Etruskların əcdadlarının Uzaq Şərqdən İtaliyaya gələn Türklərin olduğunu ilk dəfə hələ XIX əsrdə görkəmli ingilis alimi rahib İsaak Teylor söyləmişdir. O, “Etrusk araşdırmaları” adlı kitabında bununla bağlı maraqlı mülahizələr irəli sürmüş, ilk dəfə olaraq Rasenna-Aşina, xilaskar Qurdla bağlı əfsanələr arasında paralellər aparmışdır.
İ. Taylor bu barədə yazır: “Biz etruskların özlərini rasena adlandırdıqları barədə məlumata görə, Qalikarnaslı Dionisiyə (Διονύσιος ό ‘Aλιϰαρνασσεύς) minnətdarıq. Onların özlərini belə adlandırmasına biz nə yunanlarda, nə də latınlarda rast gəlmirik. İtaliyada tanınan TUSK və ETRUSK adları, yəqin ki, Lepsiusun göstərdiyi kimi, İQUVİN cədvəllərində rastlaşdığımız daha qədim TURÇİ sözünün təhrif olunmuş formasıdır. Yunan yazıçıları hər yerdə onları TURREN və ya TURSENA adlandırırlar. Sonuncunun qədim latın ifadəsi olan TURÇİ ilə bağlı olması şübhə doğurmur. Həm yunan, həm də latın adlandırılmaları şübhəsiz ki, identikdir və onların orijinal etrusk adından törədiyini söyləmək olar. “Rasena” məfhumu ilə analogiya aparsaq bu adın TURÇENNA ya TURKSENNA olduğunu söyləyə bilərik. Hazırkı zamanda biz bu adların etimologiyasını araşdıraraq göstərəcəyik ki, RASENNA uqor sözüdür və “soydaş”, TURÇENNA ya TURKSENNA isə “türk-men” ya “turkoman” mənasını verir”.
İtaliya alimi Mayaninin mülahizəsinə görə, “Dunay hövzəsindən Balkanların qərbinə, İlliriyaya gələn köçərilər (tirren-iskitlər E. Z) orada oturub “illiriya etnik nüvəsini təşkil etdilər, oradan Lemnos adasında dayanmaqla Yunanıstan üzərindən Adriatik dənizini keçməklə İtaliyada yerləşdilər. Bir neçə yüzildən sonra həmin etnik tərkibdə digər bir qrup Anadolu üzərindən İtaliyaya gəldi. Məhz bu tayfalar özlərini rasena-arsena adlandırırdı”. Onun düşüncəsinə görə, hər iki qrup dialekt fərqləri olan eyni dildə danışırdı, yəni Mayani İtaliyaya şimaldan gələn İlliriyalı tirren-iskitlərlə cənubdan gələn rasenaları eyni xalq sayır.
Q. Müleşteyn də etruskları iki xalqın, tirrenlərin və rasenaların qarışmasından yarandığını yazır. O, tirrenlərin Aralıq dənizi sahillərində hind - avropalılardan daha qədim bir xalq olduğunu, rasenaların İtaliyaya Kiçik Asiyadan köç etdiyini bildirir. Lesboslu Gellanikin məlumatına görə “Balkanlardan ellinlilər tərəfindən sıxışdırılıb çıxarılan tirrenlər Padan ovalığında yerləşdilər, Yunanıstanda onları pelask, İtaliyada tirren adlandırmağa başladılar”.
V. Brandenşteyn etrusk dilindəki hind-avropa izlərini gəlmə tirrenlərlə yerli umbrların qarışmasından yaranması tezisini qətiyyətlə inkar edir. Bu izlərin etruskların şərqdə yaşadıqları dövrdə hind-avropalılarla ünsiyyətdən yarandığını bildirir. O, etrusk dilində türkizmlərin olduğunu qeyd edirdi. V. Brandenşteyn etruskların əcdadlarının e. ə. II minillikdə Orta Asiyada yaşadıqlarını, oradan Kiçik Asiyaya köç etdiklərini və burada köçərilərin dəniz quldurlarına çevrildiklərini guman edir. Etruskların İtaliyaya köç etməsini o, e. ə. 900–800-ci illərlə əlaqələndirir. Doğrudur, on il sonra o, “Tyrrhener” başlıqlı yazısında etruskları türklərə deyil, protohatlara bağlayır, lakin hat dilinin özündə də türkizmlər vardır. Hattilər (e. ə III – II minilliyin əvvəli) Kiçik Asiyanın, Anadolunun şimal-şərqində, Qızıl İrmaq çayının ətrafında dövlət qurmuş qədim xalqdır. Onların dilində yazılı abidələri hələ rast gəlinməsədə, hatti dilinə aid toponimlər, şəxsi adlar, tanrı adları, hithit yazılarında olan kiçik dini mətnlər dilçi-alimlərə bu dil barədə mülahizə yürütməyə imkan verib. (Гиоргадзе Г. Г. К вопросу о локализации в языковой структуре каскских этнических и географических названий. - Переднеазиатский сборник. М., 1961).
Xatti dilində olan türkizmlərə ilk dəfə diqqət yetirən də Vilhelm Brandenşteyn olub.