Fazil SƏNAN
Dostum İmam Cəmillinin 70 illiyinə
Yaz, yay aylarında təbiət qoynunda gözəlliyin rənglərini gözünə yığdığın bir məqamda qəflətən mavi səmanın üzünü qara buludların alması istər-istəməz içində bir ağrıya çevrilir. Birdən-birə başlayan narın yağış qorxunu sevinclə əvəzlədikcə, əhval-ruhiyyə tədricən dəyişərək otların, çiçəklərin üzərində yağışdan qalan jalənin günəş şüaları nəticəsində qiymətli daşlar kimi bərq vuraraq, gözəlliyə öz töhfəsini səxavətlə bağışlaması, seyr edənin ruhuna əvəz olunmaz bir dinclik bəxş edir.
Torpağın suya olan ehtiyac dərdinin ağırlığından qara buludların bir-biri ilə toqquşaraq, göz yaşlarını “dostu” torpağa hədiyyə etdikdə “dostu” ilə birgə özü də məmnunluq hiss edir.
Bu təbiət hadisəsini xatırlatmaqda məqsədim dostum şair, yazıçı və publisist İmam Cəmillinin əsərlərini bir daha nəzərdə keçirəndə, keçdiyi ömür yolu ilə baş verən həmin təbiət hadisəsi arasında bir oxşarlıq hiss etdim.
Oxucu gözündə sual oxunur: "Maraqlı müqayisədir. Aydınlıq gətirilsə, daha yaxşı olar".
Əziz oxucu, bir az səbirli ol və məni dinləməyə çalış.
***
Ədəbi aləmdə imzası şair, nasir, publisist və tənqidçi kimi tanınan İmam Cəmilli ilə tanışlığınızın tarixini xatırlayanda göz önündə dostumun keçdiyi şərəfli ömür yolu yenidən canlandı.
İyirmiyə yaxın sanballı kitab müəllifi olan İmamın əsərləri onun yaşadığı keçməkeşli ömür yolunun bir növ sənədli bədii ifadəsidir desək, heç də səhv etmərik.
Bu gün 70 yaşın şərəfli taxtı-tacında əyləşən İmam çönüb arxaya boylananda ömürdən keçən günlərin havayı xərclənmədiyini gördükcə içində bir rahatçılıq hiss edir. İmam bir əlində silah Əfqanıstan və Birinci Qarabağ müharibəsində dəfələrlə ölümlə üz-üzə gəlməsinin ağrı-acısını, sonralar gələcək nəsildə müharibəyə, onun törətdiyi faciələrə nifrət hissi oyatmaq məqsədi ilə müxtəlif ədəbi janrlarda qələmə almışdır.
İçində gəzdirdiyi ağrıları ilk əvvəl lirik şeirlərində, sonralar poemalarında, publisistikasında və hekayələrində əks etdirən İmam Cəmilli özündən razı qalmadığını hiss edərək daha geniş ədəbi ərazi axtarışına çıxmışdı. Sonda söz köhlənini hər tərəfə dördnala çapa biləcəyi roman janrında ağrılardan doğan sevinc yaşları ilə dərindən nəfəs alması ilə rahatlandı.
İmam Cəmillinin həyat və yaradıcılığı haqqında vaxtilə yetərincə söz demişəm. Ona görə onun son zamanlarda "Təzadlı dünyanın təzadlı adamı" (Bakı, "Ecoprint", 2021) və "Yaddaşımın ağrıları" (Bakı, "Elm və təhsil", 2024) çap olunan iki romanı haqqında müəllifin ağrılı dünyasından sevincə doğru uzanan yola yığcam bir işıq salmağa çalışacağıq.
* * *
Romanla tanış olan oxucu, romanın adının "Təzadlı dünyanın təzadlı adamı" adının hadisələrin özündən doğduğunun şahidi olur. Doğrudan da dünya təzadlı hadisələrlə doludur. Təzadlı olan dünya mühitinə görə insan yetişdirir. Əsərin baş qəhrəmanı Vüqar da həmin təzadlı dünyanın təzadlı adamına çevrilir. Həssas oxucu bilir ki, Vüqar istər istəməz təzadlı bir həyat yaşamalı olur.
Vüqar saf, təmiz insandır. O, təmizliyi ilə ona düşmən gözü ilə baxan Zeynalı hərəkəti, davranışı ilə tərbiyə edib dosta çevirir. "Vüqar, sən mənim həyatımı məhv olmaqdan qurtarmısan. Bundan böyük yaxşılıq?" – deyən Zeynalın sözləri Vüqarın necə bir insan olmasının səciyyəsidir.
Vüqar Xalidə ilə ailə qursa da ailə uzun ömürlü olmur. Bir-birini nə qədər sevsələr də Xalidə ana ola bilməyəcəyini dəqiqləşdirəndən sonra anasının məsləhəti ilə Vüqardan ayrılmağı qərarlaşdırır. Xalidə mənən çox yüksək qadındır. Sonsuz sevgisinə baxmayaraq evin tək oğlu olduğunu nəzərə alıb Vüqarın övlad sahibi olması üçün öz sevgisinin üstündən xətt çəkir.
Hərbi xidmətə yola düşən Vüqar bir neçə aydan sonra Əfqanıstana göndərilir. Müəllif Vüqarın Əfqanıstan həyatının o qədər canlı və real təsvir edir ki, oxucu özünü hadisələrin iştirakçısı sırasında bilir. Çünki müəllif hadisələrin müşahidəçisi olmaqla yanaşı, həm də istirakçısıdır.
Romanın Əfqanıstanla əlaqəli hissəsində əfqan xalqına "azadlıq və demokratiya" aparan işğalçı sovet ordusuna qarşı əfqan xalqının mübarizəsini məharətlə ümumiləşdirən müəllif, yüksək çinli sovet zabitlərinin əsir və itkin düşən əsgərlərin tabutunda cənazə əvəzinə narkotik göndərilməsi məsələsi ilə orduda bəzi zabitlərin alçaqlıq və rəzilliyini məharətlə açıb göstərir.
Maraqlı kompozisiya quruluşuna malik olan romanda hadisələr bir-birindən doğur və hadisələr arasında daxili bir bağlılıq var. Oxucu hadisələrin biri digərini əvəzləməsində bir bütövlük görür.
Əsir düşən Vüqarın ölüm ayağında Kəlmeyi-şəhadətini söyləməsi, onu ölümdən xilas edir. Milyonçu Zülfüqar Kərimi tərəfindən pulla alınan Vüqarın həyatında yeni bir mərhələ başlayır. Əsir düşmüş sovet əsgəri Vüqarın qulluqçu kimi alınıb aparılması, itkin düşmüş kimi qeyd olunur və ailəsinə tabutda həlak olmuş əsgər kimi “cənazəsi” göndərilir.
Tabutun açılmasına icazə verilmədən dəfn edilir. Ailə göz yaşı içərisində yas mərasimi keçirir. Lakin bir neçə gündən sonra gecə Vüqarın "qəbri" açılır, tabutda göndərilmiş narkotik götürülür və yenidən "dəfn" olunur.
Ağrı-acılarla yaşayan Vüqar özü də bilmədən sevincə doğru addımlayır. Belə ki, Zülfüqar Kəriminin yeganə qızı Fatimənin Vüqara qarşı olan rəğbəti gözlənilmədən onun həyatını tamam dəyişir.
Fatimənin Vüqara olan sevgisi sonda onunla ailə qurması ilə nəticələnir.
Xaricdə təhsil almış, dünyagörüşlü Fatimə atasının narkotik sahələrini ləğv edib yerində kənd təsərrüfatı qurması yazıçının insanları məhv edən ağ ölümə qarşı üsyanı deməkdir. Fatimənin bu hərəkəti, narkotikin açıq şəkildə Əfqanıstanda əkilib becərilməsində qaranlıq mühitdə uzaqdan güclə sezilən bir işığa bənzəyir. Gec-tez Əfqanıstanda narkotik bitkinin əkilib-becərilməsinə qadağa qoyulacağına yazıçı oxucunu inandıra bilir.
Əfqanıstanda on ilə yaxın işğalçı müharibə aparan sovet ordusu məğlub ordu kimi geri dönməli olandan sonra əsir düşmüş sovet adamlarından sağ qalanların da vətənə dönmək arzuları baş qaldırdı. Belə əsirlərin ümumiləşdirilmiş obrazı olan Vüqar surətinin düşüncələrində yazıçı Vətən sevgisini inandırıcı, təbii boyalarla verməsi gənc nəsildə vətənpərvərlik tərbiyəsində əhəmiyyətli rol oynayır.
Böyük sərvət sahibi olan Vüqarın baxışlarında həmişə nisgilliyi müşahidə edən Fatimə oğlu Müslümə və həyat yoldaşına sonsuz məhəbbəti olmasına baxmayaraq Vüqarı öz vətəninə yola salmağın təşəbbüskarı olur. Bunu ancaq Fatimə kimi mənəvi baxımdan zəngin və fədakar qadınlar bacara bilər. Fatimənin yazıçı tərəfindən işlənmiş müsbət keyfiyyətli xarakteri onun ideal bir obraz kimi oxucu yaddaşında müsbət Şərq qadını kimi qalmasına səbəb olur.
Vətənə dönüş sənədlərini hazırlayandan sonra Vüqar təyyarə ilə Almaniyaya, oradan isə İsveçrəyə uçur. İsveçrədə sovet səfirliyində işləyən Lyudmilanın yanına qəbula gedir və Fatimənin məktubunu ona verir. "Məktubun o üzünə, bu üzünə baxan Lyudmila Petrovna məktubun ağzını açaraq oxumağa başladı.
– Demək siz Fatimə Kərimli ilə evlənmisiniz?
– Bəli.
– Yaxşı qız idi. Mənim ən yaxın rəfiqəm idi. Bir yerdə çox olmuşuq. Moskvada oxumağın təsiridi, sovet adamına hörmətlə yanaşıb. Sağ olsun Fatiməni. Yaxşı oğlan seçib həyat yoldaşı üçün..."
Vüqarın başına gələnlərlə və Fatimənin məktubu ilə tanış olan Lyudmila "Çox maraqlıdır. Sevib ailə qurduğun bir adamı bilə-bilə əlindən burax. Bir az inanılası söhbətə oxşamır" məsələyə şübhə ilə yanaşsa da qarşısındakı reallığa inanmalı olur.
Lyudmila ilə tanışlıq Vüqarın həyatında yeni bir səhifə yaşatmalı olur. Vüqar isə istər-istəməz bu Donjuanlıq taleyinə boyun əyməli olur. Qınamalı deyil. Ayrı yolu yoxdur. Vətəninə və doğmalarına qovuşmaq üçün taleyinə yazılmış macəralı gedişdə təzadlı bir insana çevrilir.
Lyudmilanın arzusuna qarşı etiraz edə bilmir. Burda oxucu qınağına tuş gələn Vüqar, vətən həsrətinə son qoymaq ümidi ilə rus qızı ilə bir neçə günlük evlilik həyatı yaşamalı olur. Bir məsələni də vurğulamaq yerinə düşər ki, Vüqarın qarşılaşdığı qadınlar öz sevgilərində haqlıdırlar və sevgilərinə görə də Vüqara bacardıqları köməyi edirlər. Vüqarın həyatında olan qadınlara haqq qazandırmaq olar. O qadınların bir günahı var ki, ilk baxışdan bu cazibədar oğlana vurulurlar.
Gözəllik, cazibədarlıq başa bəla olsa da, Vüqarı bir çox bəlalardan xilas edir. Burda Yaradana təşəkkür etmək lazımdır ki, yaratdığı bəndəsinə keçməkeşli ömür yazsa da əvəzində ona gözəllik, cazibədarlıqla bərabər, insanı xarakter və ağılda bəxş etmişdir. Belə yerdə müdriklərin sınaqdan çıxmış bir sözü var: "Allah bir tərəfdən alanda, digər tərəfdən də verir". Vüqarın taleyi kimi.
Lyudmilanın köməyi ilə doğmalarına qovuşan Vüqarın gəlişi eşidib bilənlərdə heyrət nidasının yaranmasına səbəb olur. "Ölü dirilib" həqiqəti ilə barışanlarda inanılmaz bir sevincin şahidi oluruq.
Günlər, aylar keçir, qohum-əqrəba tez-tez Vüqara ata-anasının qocaldığını nəzərə alaraq evlənməsini məsləhət görürlər.
Lakin Vüqar açıb deyə bilmir ki, mən ailəliyəm, hətta bir övladım da var. Sonda ailədə olan çətinliyi nəzərə alan Vüqar, bir də Əfqanıstana getməyin qeyri mümkün olduğunu başa düşüb uzaq qohumlarının qızı Nazlı ilə ailə həyatı qurur. Nazlıdan yeni övladları dünyaya gəlir.
Bir gün təsadüfən gənclikdə ilk sevgisi olan Xəyalə ilə qarşılaşır. Söhbət zamanı məlum olur ki, Xəyalə Vüqarı sevməsinə baxmayaraq məcburən başqası ilə ailə qurub. İki uşağı var, yoldaşı vəfat edib. İstəyən olsa da, razılaşmayıb, içində ümidin zəif işığına arxalanaraq Vüqarı gözləyib. İnanıb ki, nə vaxtsa Vüqar qayıdacaqdır. Sonralar Vüqar şəhərdən ev alıb, uşaqları ilə birlikdə Xəyaləni rayondan şəhərə köçürdür. Xəyalənin uşaqlarının böyüməsi, oxuması üçün Vüqar həmişə maddi köməklik göstərir.
Birinci Qarabağ savaşı başlayanda erməni təcavüzkarlarından torpaqları müdafiə etmək məqsədi ilə yaradılmış könüllülər dəstəsinə yazılan Vüqar, ikinci dəfə döyüş meydanına yollanır. Döyüşlərin birində ağır yaralanan Vüqar həkimlərin sayəsində sağ qalır və ordudan tərxis olunur. Ordudan tərxis olunsa da Vüqar tez-tez cəbhədə döyüşçülərə yardım aparır, xəstəxanada yaralılara baş çəkir. Vətən eşqi ilə alışıb yanan keçmiş döyüşçü, ermənilərin vəhşilikləri ilə heç cür barışa bilmir. Havadarlarının köməyi ilə ermənilər yeni müstəqillik qazanmış Azərbaycanın iyirmi faiz torpaqlarını işğal edir və bir milyona yaxın azərbaycanlıların doğma yurd-yuvalarından məcburən qaçqın olmasına səbəb olurlar. Atəşkəs elan olunsa da Vüqar da başqa azərbaycanlılar kimi içində intiqam hissi ilə acı həqiqətlə barışmalı olur.
Aradan neçə illər keçsə də Vüqar Fatiməni unuda bilmir və ona dediyi "qayıdacağam" sözünü xatırlayanda özü-özündən utanır.
Son zamanlar Vüqar tez-tez Fatiməni yuxuda görür və fikirləşir ki, indiyə kimi yuxuma girməyən Fatimənin başında nəsə var. İçində Fatimə ilə görüşmək arzusunun baş qaldırması istəyinə qarşı çıxa bilmir. Bulanlıq sular durulmuş, qırmızı imperiya dağılmış, Azərbaycanda demokratik və hüquqi bir dövlət qurulmuşdu. Vüqarın verdiyi ərizəyə müsbət cavab gəlmişdi. Onun Əfqanıstana getməsinə icazə verilmişdir.
Axşam süfrə başında Vüqar ailədə ilk dəfə olaraq Əfqanıstanda ailəsi olduğunu söyləyir. Hətta Fatimədən Müslüm adında bir oğlu olduğunu bilən anası Zöhrə arvad "O da mənim nəvəmdir, gələndə gətir heç olmasa bu yaşımda nəvəmi görüm" deyir.
Nazlının qısqanmaması, məsələni razılıqla qarşılayıb Vüqarın yol çantasını hazırlaması, həyat yoldaşının ürək genişliyini görən Vüqar məmnunluğunu gizlətmir.
Vüqarla Fatimənin görüş səhnəsinin canlı təsviri oxucuda kövrək hislərin yaranmasına səbəb olur.
Vüqar Fatimədən ayrılandan sonra başına gələnləri söyləyir. Fatimə Vüqarı dinləyəndən sonra "Mən bilirdim ki, sənə gəlməyə icazə verməyəcəklər. Məktub yazıb əlaqə saxlamağa ehtiyat etməyin hər halda salamat qalmağın üçün olub" deməsi ictimai-siyasi vəziyyəti düzgün qiymətləndirməsidir.
Atasının gəldiyini sevinclə qarşılayan Müslümün, qanında azərbaycanlı əxlaqına xas mentalitetin olmasını görməmək mümkün deyil. Belə ki, neçə il sevdiyi qıza elçi göndərmək üçün atası Vüqarı gözləməsi Müslümü oxucu gözündə daha da ucaldır. Vüqar oğlunun toyunda iştirak edir.
Artıq ailənin işi öz axarı ilə davam edir. Vüqar tez-tez ailəsinə pul göndərir. Vüqarın göndərdiyi pulların hesabına Zöhrə arvad yaxşı ev tikdirmiş və həyət-baca düzəltdirmişdir.
Vüqar ailəsi ilə görüşmək üçün bir aylıq Azərbaycana gəlir. Bir axşam süfrə başında əyləşdikləri zaman televizorda "Səni axtarıram" verilişində bir oğlanın "Atamı axtarıram" deməsi Vüqarın diqqətini cəlb edir. Oğlan ata-anası ilə bağlı məsələni danışandan sonra şəkili göstərərək: “Atam Vüqar Hüseynli, anam Lyudmila Petrovnadır. Şəkildə gördüyünüz atamı axtarıram” deyə səslənir. Sevincək studiyaya zəng vuran Vüqar: "Vüqar Hüseynli mənəm. Səhər studiyada olacağam" – deyir.
Studiyada başına gələnləri qısa söyləyən Vüqar sonda fikrini aşağıdakı kimi yekunlaşdırır: "Heç vaxt bu fikirdə olmamışam ki, hər ölkədə bir ailəm, uşağım olsun. Sizə söylədiyim kimi bunlar hamısı müharibənin günahıdır ki, indi çoxlarının gözündə mənim günahım kimi görünür. Amma mənim bəxtim bir şeydə gətirib ki, bəxtimə həmişə yaxşı qadınlar çıxıbdı. Fatimə də, Nazlı da, Lyudmila da məni sevən və başa düşən qadınlardır. Maraqlıdır ki, həmin qadınlar heç biri o birini qısqanmır... Mən bu müxtəlif millətlərdən olan övladlarımı eyni məhəbbətlə sevirəm. Mənim vəzifəm bu ögeyliyi aradan qaldırmaq, hamısında doğmalıq hissini tərbiyə etməkdir və s".
Əsərin sonundan görünür ki, Vüqar uşaqlar arasında elə bir məhəbbət yarada bilir ki, hamısı özünü doğma və vahid bir ailə hesab edir. Qardaşlar bir-birinə dəstək olmaqla bərabər, hər biri ayrılıqda yaxşı sərvət sahibi olurlar.
Ağrıların sevinc yaşlarını yaşayan Vüqar artıq yaşlaşıb. Bədənində Əfqanıstan və Birinci Qarabağ müharibəsinin qəlpələrini gəzdirən Vüqar, ağrılarını unutmaq üçün tez-tez sanatoriyaya və kurortlara üz tutmalı olur.
Roman haqqında fikrimizi Fatimənin görüş zamanı Vüqara söylədiyi fikirlə yekunlaşdırırıq:
"Görünür təzadlı dünyanın işləri həmişə səni axtarıb tapır. Dəyişmisən, bir az da yaşlaşmısan".
Doğrudan da dünyanın qəribə, təzadlı işləri çoxdur. Vüqarın başına gələn macəralar kimi.
* * *
Yazıçı İmam Cəmillinin axırıncı romanı "Yaddaşımın ağrıları" (Bakı. "Elm və təhsil", 2024) adlanır.
Romanın baş qəhrəmanı Salehdir. Əsərdəki hadisələr onunla bağlı və onun ətrafında cərəyan edir. Ömrünün ixtiyar çağını yaşayan Saleh yolunun qüruba yaxınlaşdığını bildiyi üçün vaxtının çoxunu sevə-sevə saldığı bağçada keçirir. Nəvəsi Səməndlə ağaclara qulluq etməyi xoşlayan Salehin məqsədi balaca nəvəsində təbiətə məhəbbət aşılamaq və dünyadan köçəndə sevdiyi bağçanı etibarlı əllərə tapşırmaqdır.
Məktəbli Səmənd babasından ağacların "dili"ni öyrəndikcə sevinir və çalışır ki, hər bir işdə babasının yanında olsun, onun ağıllı məsləhətlərini dinləsin. Nəvəsinin yaxşı oxuması, zəhmətdən qorxmaması, öyrənmək, görmək həvəsini görən baba Səmənd və dostu Nazimlə birlikdə Göy-gölə, Maral gölə səyahətə çıxmalı olur. Səyahət zamanı təbiəti yaxından görüb tanıyan Səmənd babasının əlavə məlumatlarını dinlədikcə və çəkdiyi şəkilləri yoldaşlarına fəxrlə göstərəcəyi ilə özlüyündə qururlar.
Müəllif əsərdə baba nəvə münasibəti ilə günümüzün aktual məsələsinə toxunur. Belə ki, pedaqoq kimi yaradılmış baba obrazı yetişməkdə olan yeni nəslin düzgün tərbiyə olunmasına, xüsusən zəhmətə, elmə yönəltməklə gələcəkdə vətəndaş yetişdirilməsi məsələsini ön xəttə çıxarır. Baba öz həyat təcrübəsinə əsaslanaraq bilir ki, bu gün zəhmətə alışan nəvəsi gələcəkdə ələbaxımlıqdan xilas olur.
Nəvəsinə verdiyi tapşırıqların necə yerinə yetirilməsinə nəzarət edən babanın içindən bir səs keçir: "Allaha şükür. Qoçaq uşaqdı. Yurd ki, qoçaq, fərasətli uşağa qaldı, demək, o yurd boş deyil. Yox, Səmənd baba ocağında yanan çırağı sönməyə qoymayacaq. Daha, bu fani dünyadan rahat köçə bilərəm".
Romanda baba nəvə münasibətləri ilə qarşılaşanda, istər-istəməz proletar ədəbiyyatının banisi, böyük rus yazıçısı Maksim Qorkinin babası haqqında yazdıqları göz önünə gəlir. Qorkinin babası nəvəsinin gecə şam işığında kitab oxuduğunu görcək, hirslənib şamı söndürür ki, kitab oxumasın. Gündüzlər isə məcbur edir ki, gedib işləsin, dilənsin. Fərqi yoxdur, təki axşama babasına araq pulu gətirsin. Səmədin babası isə nəvəsini zəhmətə və elmə həvəsləndirir.
Təzada baxın. İki babanın aralarındakı fərqi görəndə Qorkinin həyatına acımaya bilmirsən. Nə isə, məqsəddən uzaqlaşmayaq.
Nəvəsi ilə bağçada işləyərkən qəflətən Salehin halı pisləşir. Xəstəxanaya yerləşdirilən Saleh, dostu Paşa həkimin köməyi nəticəsində amansız ölümün caynağından xilas olur və bundan sonra oxucu üçün yeni səhifə açılır. Tənha olan zaman istər-istəməz xəyal Salehi yaşadığı ömrün keçmişinə, yaddaşında ilişib qalmış xatirələr burulğanına doğru çəkir. Bu zaman Saleh ömrünün maraqlı səhifələri bir-bir çevrildikcə oxucuda hadisələri izləmək marağı daha da artmağa başlayır. Müəllif yaddaşın ağrıları adlandırdığı həmin hadisələri sadə, rəvan bir dillə diqqətə çatdırır.
Ucqar bir dağ kəndində Cəlal kişinin ailəsində dünyaya gələn Saleh tədricən atasından zəhmətsevərlik, qorxmazlıq dərsi aldıqca onda qarşıya çıxan çətinlikləri dəf etmək bacarığı formalaşır. Bunu Cəlal kişinin danasının itməsi məsələsində aydın görmək olar.
Yazıçı bu səhnəni yaratmaqla Salehin xaraktercə dinamik bir obraz kimi inkişafını hadisələrin fonunda göstərir. Hadisələrin gərginliyində müəllifin yumoristik səhnələrdən istifadə etmə bacarığı oxucu təbəssümünün görünməsinə səbəb olur.
Saleh artıq orta məktəbi qurtarmaq ərəfəsindədir. Ata narahatdır. Çünki ucqar dağ kəndində övladına yaxşı təhsil vermək üçün qarşıya çıxacaq çətinlikləri əvvəldən gördüyü üçün şəhər ətrafına köçməyi qərarlaşdırır. Köçmək məsələsi Salehin ürəyincə olmasa da etiraz edə bilmir. Salehin içindəki etirazına səbəb orta məktəbi birgə oxuduğu Billurəyə olan sevgisidir. Cəlal kişinin ailəsi köçüb şəhərətrafı rayonların birində məskunlaşsalar da, Saleh ürəyini ucqar dağ kəndində qoyur. Ali məktəbin birinci kursunu bitirincə Billurə həsrəti Salehi rahat buraxmır. Yay tətili zamanı doğma yerlərə qonaq gedən Salehin ən böyük arzusu Billurə ilə görüşməkdir. Saleh qıza söz vermişdir ki, onu gözləsin. Billurə gözləyəcəyinə söz versə də ayrılıq həsrəti tədricən qızı içindən əritməyə başlayır. Və nəhayət...
Görüş arzusu ilə gələn Saleh Billurənin dünyasını dəyişdiyini eşidəndə, sanki gözünə qaranlıq çökür. Bu ağrını neçə illər unuda bilməyən Saleh ali məktəbi bitirir, işə də düzəlir və ailəsinin evlənmək təklifi ilə razılaşmır. Məsələni bilən Cəlal kişi oğlunu bu sıxıntıdan qurtarmaq üçün hökmən Salehi evləndirməyi qarşısına məqsəd qoyur. Bu məqsədlə Cəlal arvadı Nurcahan və Salehlə birlikdə uzaq qohumları Əlövsətgilə "qonaq" gedirlər. İlk baxışda Reyhanı görən Saleh bir anlığa təəccüb qalır və "Doğrudanmı bu Billurədir? İnsan insana bu qədər də oxşayarmı?" – deyə düşünür. Reyhanın simasında Billurəni görən Saleh evlənmə təklifi ilə məmnuniyyətlə razılaşır.
Müəllif romanda hadisələri paralel aparmaqla bərabər, maraqlı bir situasiya yaradır. Salehin yaddaşındakı xatirələri çözməklə bərabər, həm də sağlamlığının bərpa olması üçün hadisələrin gedişatının tez-tez bir-birini əvəzləməsi, oxucu marağını daha da artırır. Müəllif qəhrəmanın sağlamlığının bərpa məsələsini önə çəkməklə, oxucusunda bir arzunun oyanmasına səbəb olur. "Saleh kişiyə heç bir şey olmasın". Əgər Saleh dünyasını dəyişsə, oxucu intizarda qalmalıdır. Oxucunun duası müəllif qələmi ilə birləşərək Salehin sağ qalmasını arzulamaqdır.
Saleh səxavətli olmaqla yanaşı, yaranmış şəraitdən imkan daxilində istifadə etməyi bacaran adamdır. Bunu o, işlədiyi mədəniyyət evinin işçilərinin "Xalq yaradıcılığı festivalı"na gedərkən göstərdiyi əməlləri ilə sübut edir. Belə ki, satdığı ərikdən əldə etdiyi gəlirin çoxunu yoldaşları üçün xərcləməsində görmək olar. Festivalda ikinci yerin qalibi olan Saleh işlədiyi mədəniyyət evinin işçiləri təltiflərlə geri qayıdır. Aradan kiçik bir zaman kəsiyindən sonra respublikada fəaliyyət göstərən mədəniyyət evlərinin işçilərindən bir qrup turist kimi Bolqarıstana səfərə göndərilir. Həmin qrupun tərkibində Saleh də iştirak edir. Qrupun məqsədi gəzmək və görməklə yanaşı, həm də Azərbaycan mədəniyyətinin təbliğidir.
Bolqarıstan səfəri Salehin taleyində yeni bir səhifə açır. Müəllif Bolqarıstan səfəri zamanı tarixi hadisələri xatırlaması, qədim abidələr haqqında məlumatları ilə türkçülüyün tarixi ilə oxucunu tanış edir.
Bolqarıstan səfəri zamanı hadisələr şaxələnərək paralel xətt üzrə inkişaf edir. Bir xətt Bolqarıstanı tarixi, coğrafi, iqtisadi və siyasi baxımdan ölkə kimi oxucuya tanıtmaq, digər xətt isə Fulya Saleh münasibətləridi.
Marketdə təsadüf nəticəsində tanış olduğu türk qızı Fulya Öztürk İbrahim qızı obrazının şəxsində türkçülüyün və milli mentalitetin əks olunması maraq doğuran məsələlərdir.
Tanışlıq zamanı Fulyanın ona maraq göstərməsini görən Saleh, qız haqqında yanlış fikrə düşsə də, hadisələrin sonrakı inkişafında şübhələri təmizliklə əvəz olunur.
Fulyanın söylədiklərindən məlum olur ki, otuzuncu illərin represiyası zamanı ulu babası varlı Məşədi Qulam oğlu Tahirin cibinə xeyli qızıl pul qoyub, xəlvətcə Türkiyəyə keçirdir. Getdikcə represiya dalğasının gücləndiyini hiss edən Məşədi Qulamın məqsədi nəslindən heç olmasa bir nəfərin sağ qalması və nəslin davamçısı olmasıdır. Oğlunu yola salanda tapşırır ki, getdiyin ölkə bizimlə dini, dili bir ölkədir. Əvvəlcə çalış özünə bir yurd-yuva düzəlt. Burada az-çox oxumusan, imkanın olsa təhsilini davam etdir. Ev düzəldəndən sonra evlən ki, çox çətinliklərlə qarşılaşmayasan. Çünki, ailə qurmaq üçün əsas şərt evdir. Özün bacarmasan da övladlarına tövsiyə et ki, böyüyəndə Azərbaycana gəlsinlər. Gəncədə arayıb axtarsınlar və görsünlər nəslimizdən kim salamat qalıbdır. Çalış Gəncə ilə əlaqəni kəsmə. Yadda saxla ki, nəslin-kökün Gəncədəndir.
Saleh Məşədi Qulamın arzusunu oğlu Tahir həyata keçirə bilmir. Tahirin oğlu İbrahim də miras qalmış vəsiyyəti – arzunu doğrulda bilmir. Özü də artıq qocalıbdır. İbrahim yeganə övladı olan Fulyaya yaxşı təhsil verməklə yanaşı, miras arzunun reallaşması məsuliyyətinin də onun üzərinə düşdüyünü deyir. Sofiyada magistr təhsilini tamamlayan Fulyaya çox cavanlardan onunla evlənmək təklifi edilsə də, qız razılaşmır. Fulyanın məqsədi nəsildən-nəslə ötürülən arzunu həyata keçirməkdir.
Azərbaycançılıq ruhunda böyüyən Fulyanı süfrə arxasında söylədiyi fikirdən sonra Saleh daha yaxından tanıyır. Fulya gülərək: "Bağışlayın, mən içki xoşlayan deyiləm. Sizə yoldaşlıq etmək xatirinə öz qədəhimə viski süzdüm. Düzdü, indi qızlar arasında siqaret çəkmək, içki içmək dəb şəklində geniş yayılsa da, mən xoşlamıram. Qızdan ətir iyi gələr, içki, siqaret iyi yox", – dedi.
Müəllif başqa əsərlərində olduğu kimi, bu əsərində də milli adət-ənənəyə sadiq qaldığını və onun təbliğatçısı olduğunu Fulya obrazının bu sözlərindəki detalla göstərməyə çalışmışdır.
Romanda Fulya ilə birgə şəkil çəkdirib, gecəni onunla keçirən Saleh səhəri barmağındakı qızıl üzüyün içərisinə "S+F. 1988" yazdırıb hədiyyə verməklə onu ailə kimi qəbul etməsinə işarə edilir.
Ayrılanda Fulya söz verir ki, övladımız olan kimi sənə məktubla xəbər göndərəcəyəm.
Səfərdən Fulyanın qoyduğu payla əli dolu evə qayıdan Saleh, bu haqda heç kimə heç nə söyləmir. Həmişə Fulyadan xəbər gözləsə də, bir nəticəsi olmadığını görən Salehin bəzən fikrində dumanlıqlar yaransa da qızın əxlaqı və səmimi sözləri həmin qara buludların üzərinə inamla işıq salır.
Xəstəliyi ilə əlaqədar Türkiyədə müalicə olunub qayıdan Saleh torpaqların işğalı ilə barışa bilmir. Artıq Salehin övladları böyüyübdür. Kiçik oğlu Elşad hərbiçidir.
Yayın son ayıdır. Elşada məzuniyyət verildiyi üçün evlərinə gəlibdir. Qapı-baca işlərində köməklik göstərən Elşad istirahət vaxtı ailəlikcə əyləşib televizora baxırlar. Gözlənilmədən ekranda müğənni "Qarabağ şikəstəsi" oxuyur. Salehin televizoru söndürdüyünü görən Reyhan:
– A kişi, uşaq baxdığı yerdə sən niyə televizoru söndürürsən?
Saleh bozardı.
– Arvad, nə qədər ki, Qarabağ sənin deyil, "Qarabağ şikəstəsi"nə qulaq asmağa haqqımız yoxdur. Qarabağ ermənidədir. "Qarabağ şikəstəsi"nə də erməni qulaq asmalıdır, sən yox. Az qalıb otuz il ola erməni Qarabağda kef eləyir, sən də arsız-arsız burada "Əzizinəm Qarabağ" deyirsən. Bəs deyilmi, neçə ildi özümüzü aldatdığımız?
– Atam düz deyir, ana. O, özü də bu yolda yaralanıbdır. Elşad Salehə üzünü tutaraq: "Fikir eləmə, ata. Gördüyün bu oğlun Qarabağı qaytaracaq" – dedi.
– Nə vaxt? Mən öləndən sonra?
– Yox, lap tezliklə. Neçə illər dözmüsən, bir az da səbr eləsən, Qarabağı da görəcəksən.
Oğlunun inamla danışdığını görən Saleh "Qaytarın. Tezliklə qaytarın. Biz bacara bilmədiyimizi siz bacarın. Bizi də, özünüzü də bu töhmətdən qurtarın", – deməsi milyonlarla azərbaycanlının arzusudur.
Elşad məzuniyyətdən qayıdandan bir neçə gün sonra işğal olunmuş torpaqlar ermənilərdən təmizlənməyə başlanılır.
Şuşanın müdafiəsi zamanı yaralanan Elşad müalicə üçün bir neçə yaralı ilə birlikdə Türkiyəyə göndərilir. Xəstəxanada əməliyyat olunacaq yaralıların diaqnoz qoyulmuş sənədləri ilə tanışlıq zamanı gənc cərrah Piran "Əsədli Elşad Saleh oğlu" sözlərini oxuyanda "Yox, ola bilməz. Həmin ad və soyadda bəlkə də başqa adamdır" fikri ətrafında dolaşarkən, şöbə müdiri Yaşar Çətinqaya "Getdik, əməliyyat otağına" deməsi ilə Piran ayağa qalxıb həkimin arxasınca getməli olur. Axşam evə gələndə Piran məsələni anasına danışır. Fulya sevincək "Odur. Mən hər şeyi sənə danışmışdım. Ürəyim məni aldatmaz. O, sənin qardaşındır", – deyərək qızının boynuna sarılır.
Anasının inamla danışmağından sevinən Piran, "Demək, mən tək deyiləm. Mənim də qardaşım var, deyərək", ana-bala bir-birilərinə sarıldılar.
Gecəni narahat yatan Fulya səhər qızı Piranla xəstəxanaya yollanır. Palataya qızı ilə daxil olan Fulya çarpayıda huşsuz vəziyyətdə uzanmış xəstəni görən kimi: "Piran, qan məni çəkir. Bu sənin qardaşındır. Qaşı, gözü eynən səninki kimidir. Bir-birinizə suyunuz çox çəkir. Nə vaxt ayılacaq? – deyən Fulya əyilib Elşadın üzündən öpərək: "Canım sənə qurban, oğul", – deyərək dolmuş gözlərini sildi.
Piran da xəstəni öpərək: "Mənim Şuşaya bayraq sancan döyüşçü qardaşım" – deyib anası ilə birlikdə palatadan çıxdı".
Nümunədən göründüyü kimi Fulyanın mənəvi zənginliyi göz önündədir. Elə yazıçının da məqsədi insanda mənəvi təmizlik yaratmaqdır. Bu təmizliyin bünövrəsində sevgi dayanır. Fulyanın Salehə olan sonsuz sevgisinin nəticəsidir ki, Elşadla Piran arasında ögeylik yox, doğmalıq görünür. Fulya özündə olan təmizliyi qızına ötürə bilmişdir. Ana-bala sevinci fikrimizin təsdiqidir.
Cərrahların beynəlxalq toplantısına yola düşən Piran anasına tapşırır ki, mən qayıdanacan Elşad ayılacaq. Birlikdə yanına gedərik.
Fulya ilə Piran birlikdə xəstəxanada Elşadın yanına gedirlər. Söylənənlərə əvvəl şübhə ilə yanaşan Elşad, Fulya ilə Salehin gənclik vaxtı çəkilmiş fotosunu, hədiyyə edilmiş qızıl üzüyün içərisindəki yazını və foto şəkilin arxasında atasının xətti ilə yazılmış sözləri görüb oxuyandan sonra inanır ki, Piran onun bacısıdır.
Romanda hadisələrin maraqlı yerlərindən biri də Salehlə Reyhanın xəstəxanada Elşadın yanına gələrkən Fulya və Piranla qarşılaşmasıdır. Həmin qarşılaşmada oxucuda bir həyəcan özünü göstərir. Reyhan Fulyanı necə qəbul edəcək? Qarşılaşmanın xoş ovqatla bitməsi oxucu üçün bir o qədər də inandırıcı görünmür. Çünki, günü gününü səmimi qəbul etməsi, ağlabatan görünməsə də, yazıçı qarşıya qoyduğu məqsəddən geriyə çəkilmək fikrində deyil. Müəllifin məqsədi insan mənəviyyatını çirkinlikdən və naqislikdən təmizləməkdir. Reyhan biləndə ki, Elşadı bacısı əməliyyat edib, fəxrlə Piranı qızı kimi qucaqlayıb öpür.
Salehlə Reyhan bir neçə gün Fulya ilə Piranın qonağı olurlar.
Elşadın vəziyyəti necə olacaq qızım? – deyərək Reyhan üzünü Pirana çevirdi.
– Ana, Elşad yaxşı olacaq. Mənim fikrimcə onu ordudan tərxis edəcəklər. Çünki orduya tam sağlam adam lazımdır. Qardaşım isə vətən qarşısında borcunu ödəyib. Şuşaya Azərbaycan bayrağını sancıbdır. Allah qoysa yayda həm Şuşaya gəlib gəzərik, həm də Gəncədə qohumları axtararıq, – deyən Piran mehribanlıqla Reyhanı qucaqlayıb öpdü.
Reyhan dedi:
– Hə, başına dönüm. Allah qoysa yayda ananla gələrsən.
Piran uşaq şıltaqlığı ilə Salehi qucaqlayıb: "Ata, kimin iki anası var? Bir-birindən gözəl, həm də mehriban? Belə analarım olduğu üçün sağ ol!" – deyib atasını öpdü”.
Bu nümunədən göründüyü kimi ağrılardan uzanan yolun sonu sevinclə tamamlanır.
* * *
İmam Cəmilli yaradıcılığında görünən ağrıların çoxu sonda sevinclə tamamlanır.
Fikrimizcə ağrıların sonunun çox vaxtı sevinclə bitməsinin səbəbini müəllifin keçdiyi həyat yolu ilə bağlıdır, desək səhv etmərik. İki müharibənin od-alovunu görmüş bir döyüşçünün bu gün sağ-salamat qalıb yaşaması, taleyinə düşən sevinc payı deyilmi?
Hər bir yazıçı özünü yazır. Belə ki, İmam Cəmillinin nəsrini oxuyanda hadisələrin reallığa əsaslanması və oxucunu inandırma bacarığı baş qəhrəmanların "prototip"i, fikrimizcə, müəllifin özüdür.
Müəllifin "Təzadlı dünyanın təzadlı adamı" romanındakı Vüqar və Fatimə obrazları ilə "Yaddaşımın ağrıları" romanında Saleh və Fulya surətləri arasında bir doğmalıq, yaxınlıq oxucu diqqətindən yayınmır. Saleh də Vüqar kimi məhəbbət macəralarından yaxa qurtara bilmir. Müəllif müxtəlif variantlarla hər iki qəhrəmanını ciddi cəhdlə müdafiə etməyə çalışır və hər iki qəhrəmanı oxucusuna təmiz, günahsız bir insan kimi sırımağa cəhd göstərsə də "xoruzun quyruğu görünür" – yəni Saleh də, Vüqar da gözəllik qarşısında tez əriyib suya dönürlər. Vüqarın Fatimə və Lyudmila ilə yaxın olmağına az da olsa bəraət qazandırmaq olar. Çünki, Vüqar salamat qayıtmağın – can şirin şeydir və vətəndə doğmalarına qovuşmağın xatirəsi üçün təslim olur. Bəs Saleh? Salehin həyatında Vüqarın həyatında olan "olum-ölüm" məsələsi yoxdur. Sadəcə olaraq Saleh Fulyanın gənc və gözəl olmasından yan keçə bilmir. Fulyanın gözəlliyi və zərifliyi Salehin içərisində etiraz səsini beşikdə ikən boğub məhv edir.
Real yanaşanda yazıçı Salehi bu məsələdə idealizə etmir, sadəcə olaraq kişilərə xas olan psixoloji xarakteri ümumiləşdirir. Budur İmam Cəmilli qələminin reallığa sədaqəti. Həmin sədaqətə sadiq qalmağın nəticəsidir ki, yaradılmış hər iki obraz oxucu diqqətindən kənarda qalmır.
O cümlədən Fatimə, Nazlı, Xalidə, Lyudmila ("Təzadlı dünyanın təzadlı adamı") obrazları ilə "Yaddaşımın ağrıları" romanındakı Reyhan və Fulya arasında daxili bir bağlılıq, oxşarlıq var.
Bu qadınlar sevdiklərinin vüsalına qovuşmaqla yanaşı, bağışlamağı da bacarırlar. Bu qadınları birləşdirən bir nöqtə var. Həmin nöqtə Vüqara, Salehə olan sevgiləridir. Demək, insanı daxilən zənginləşdirən, ürəyinə bağışlamaq hissini aşılayan sevgidir və bir-birilərini başa düşmələridir. Əhsən bu cür sevgiyə. Yazıçının da məqsədi ürəklərdə kin-küdurət əvəzinə sevgi hissi oyatmaqdır. Doğrudan da ürəklərdə sevgi olsa planetimizdə bu qədər insan qanı axıdılmaz və müharibələr baş verməz.
* * *
Qarşıdan İmam Cəmillinin yetmiş illik yubileyi gəlir. Mən də dostumun yubiley təbriki üçün qısa bir yazı yazmağı nəzərdə tutmuşdum. Amma sonra fikrimi dəyişməli oldum. Səbəbi də o oldu ki, İmamın yaradıcılığı ilə tanışam. Onun yaradıcılığı barədə "Bu, mənəm: İmam Cəmilli" adlı bir monoqrafiya, bir neçə kitabına "ön söz", bir neçə geniş həcmli məqalə, hətta iki yüz səhifəyə yaxın "Özü də sözü kimi" adlı iki cildlik xatirələr yazmışam. Ümumilikdə, İmam Cəmillinin özü və yaradıcılığı haqqında 500 səhifəyə yaxın yazı yazmışam. Hamısı da dövrü mətbuatda və kitab şəklində çap olunubdur.
Son iki romanı haqqında söz demədiyimə görə imkandan istifadə edərək həmin romanlar haqqında fikirlərimi qısaca da olsa yazacağım yubiley yazısı tərkibində qeyd etməyi lazım bildim.
Bilirəm, tələbkar oxucu yazı ilə razılaşmayıb deyəcək: "Bu yubiley yazısıdı, yoxsa resenziyadır?"
Hörmətli oxucu! Həm yubiley, həm də resenziyadır. Nə cür qəbul etsəniz xoşdur. Bir ömrü İmam Cəmilli üçün girov qoymuşam desəm, heç də səhv etmərəm. Faktlar göz qabağındadır.
Yeri gəlmişkən, İmamın çətin vəziyyətdən çıxma bacarığına aid yaxın günlərdəki bir hadisəni xatırlamaq məncə oxucu üçün də maraqlı olar.
5-6-7 iyul 2024-cü ildə Hacıkəndin "Xan yaylağı" adlanan yerində "Milli Yay festivalı" tədbiri keçiriləsi haqqında sosial şəbəkədə məlumat verilmişdi.
Bir təsadüf nəticəsində məşhur gənc yazıçı Vüsal Nuriyə zəng etdim. Hal-əhvaldan sonra Vüsal müəllim söylədi ki, iyulun beşində festivala gələcəm.
Keçən il də Vüsal müəllim "Yaylaq festivalı"na gələndə mən Mərdəkanda olduğuma görə görüşə bilməmişdik. Söz verdim ki, hələlik bir yana getməmişəm, yəqin ki, görüşərik.
5 iyulda gündüz saat 12-də Vüsal Nuru ilə Gəncə Dövlət Universitetinin qarşısında görüşdük. İmamın maşınının sənədində problem olduğu üçün mən ayrı maşın tapmaq istəsəm də İmam razılaşmadı.
İmamın maşını ilə yola düşdük. Gözəl hava idi. Maşın irəlilədikcə təbiətin gözəlliyi göz oxşayırdı.
Festivala qalxan yolda polis bizi saxladı və maşınla qalxmağa icazə vermədi. Polis söylədi ki, mikroavtobusla qalxın. İmam maşından düşdü və polisdən xahiş etdi ki, icazə versin. Gənc olmasına baxmayaraq polis inadkarlıq göstərdi. Mən isə ehtiyat edirdim ki, maşının sənədlərini istəsələr iş dolaşacaq. Vüsal müəllimlə birgə İmamla polisin mübahisəsinə tamaşa edirdik. Axır ki, İmam polisi razı saldı. Maşına doğru gələndə Vüsal Nuru təbəssümlə "Məqsədinə çatmağı bacaran adamdır".
Yaxşı istirahət etdik. Hər ikimiz Vüsal Nuruya "Çox sağ olun sizin hesabınıza festivala gəldik. Düzü biz bura gəlməyi ağlımıza da gətirməzdik", – deyərək minnətdarlığımızı bildirdik.
Əziz dostum İmam Cəmilli! Qarşıdan gələn 70 illik yubileyin münasibəti ilə səni ürəkdən təbrik edirəm. Sənə uzun ömür və cansağlığı arzulayıram. Allahın sənə verdiyi ömrü ağrı-acısız yaşayasan. Bulud ağrıların sevinc yağışları kimi yaşayacağın ömrü sevinclə yaşayasan. Amin!..
07.07. 2024.